کد مطلب:188740 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:150

حرکت سری در شرایط نامساعد
تداوم بخشیدن به تلاش های فرهنگی و عقیدتی - سیاسی، به گونه ی سری و مخفیانه، خود نوعی تقیه به شمار می آید. با این فرق كه تقیه، نقش سپر در میدان جنگ را داراست و بیشتر جنبه ی دفاعی دارد، ولی در حركت تبلیغی - سیاسی سری، حالت هجومی و جنبه ی نفوذی، مشهود است.

امام باقر (ع) با آن همه توصیه و سفارش به تقیه، دست از پرورش اندیشه ها در نهان، و ترویج مبانی تشیع و احیای امر امامت بر نداشت. و این در حقیقت همان جمع میان تقیه و ایفای مسؤولیت ها است.

در بینش سیاسی امام باقر (ع) حفظ اسرار در حركت شیعی، از وظایف مهم همه ی كسانی است كه امام را همراهی می كنند و سخنان، اندیشه ها و نظریات پنهانی او را در شرایط حاكمیت استبداد، دریافته اند.



[ صفحه 133]



امام باقر (ع) در ضمن توصیه های خود به گروهی از شیعیان كه عازم عراق بودند، فرمود:

هوای یكدیگر را داشته باشید، توانمندانتان به ضعیفانتان یاری دهند. سر ما را بر ملا نسازید و امر ما را میان مردم منتشر نكنید... [1] .

حركت سری در تبلیغ حق، همیشه ناشی از حاكمیت استبداد نیست، بلكه گاه نامساعد بودن شرایط فرهنگی جامعه آماده نبودن افكار و اندیشه ها برای فهم و دریافت حق، رهبران را ناگزیر می سازد تا از بر ملا ساختن راه خویش برای همگان، اجتناب ورزند و پیروان خاص خود را به كتمان سر دعوت نمایند. چنان كه امام باقر (ع) به یاران و پیروان خود می فرمود:

اسرار ما را پنهان بدارید (و با افشای آن ها در جامعه ی ناآگاه، اعتراض، بدبینی) و هجوم مردم را بر دوش های ما تحمیل نكنید. [2] .


[1] ... لا تبثوا سرنا و لا تذيعوا أمرنا... بحار 75 / 76.

[2] اكتموا أسرارنا و لا تحملوا الناس علي اعناقنا... بحار 75 / 417.